枡田 恵(MASUDA, Megumi) D3

2017.9.11更新
masuda.megumi.27aatst.kyoto-u.ac.jp

研究領域

感情や表情の理解、表現の発達に興味があります。特に幼児を対象に、子どもたちが様々な表情をどのように理解し、自ら表情をコントロールできるようになるのかについて検討し、コミュニケーション能力の発達促進に貢献できるような研究につなげていきたいです。

研究業績

論文
【査読付き論文】
  • Masuda, M., Gosselin, P., Nomura, M. (in press). Japanese children's knowledge of the facial components of basic emotions. Journal of Nonverbal Behavior.
  • 枡田 恵 (2017). 3 - 4 歳児における表情表出と感情理解の関連. 京都大学大学院教育学研究科紀要, 63, 355-366.
  • 枡田 恵 (2016). 4 - 6 歳児における表情の理解と表出の発達的検討. 京都大学大学院教育学研究科紀要, 62, 79-91.
  • 枡田 恵 (2014). 幼児期における感情の理解と表情表現. 発達心理学研究, 25, 151-161.
【学位論文】
  • 枡田 恵 (2015). 幼児期における表情の理解と表現の発達的検討.京都大学大学院教育学研究科修士論文 (未公刊).
  • 枡田 恵 (2013). 幼児期における感情の理解と表情表現の発達. 京都大学教育学部卒業論文(未公刊).
学会発表
【査読あり】
  • Masuda, M., Gosselin, P., Nomura, M. (2017). Japanese children's knowledge of the facial components of basic emotions. 18th European Conference on Developmental Psychology, Utrecht, Netherlands, August 29 - September 1.
  • Furumi, F., Masuda, M., & Koyasu, M. (2017). Preschoolers’ understanding of extraordinary characters: Difference between seeing and knowing. 18th European Conference on Developmental Psychology, Utrecht, Netherlands, August 29 - September 1.
  • Masuda, M. (2016). The development of recognition of partial facial expression in both emotion-elicited and display-rule situations in young children. 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Vilnius, Lithuania. July 10-14.
  • Masuda, M. (2016). Do people change the appraisal of emotional state of other and their own facial expressions in response to different facial expressions of other in the same situation? 31st International Congress of Psychology, Yokohama, Japan. July 24-29.
  • Furumi, F., Masuda, M., & Koyasu, M. (2016). Role-play facilitates reading the   mind of characters with inversed and reversed perception. 31st International Congress of Psychology, Yokohama, Japan, July 24-29.
  • Furumi, F., Masuda, M., & Koyasu, M. (2016). Preschoolers’ understanding of extraordinary characters’ perspectives. The British Psychological Society Developmental Section Annual Conference, Belfast, United Kingdom. September 14-16.
  • Masuda. M (2015). The relationship between understanding and producing facial expressions in 3–4-year-old children. The British Psychological Society Developmental Section and Social Section Annual Conference. Manchester, UK. September 9-11.
  • Masuda, M. (2015). The development of understanding and producing facial expressions in 4-6 year-old children. 45th Annual Meeting of the Jean Piaget Society, Toronto, Canada, June 4-6.
  • Masuda, M. (2013). The development of understanding and expressing emotions in young children. 18th Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Budapest, Hungary, August 29 - September 1.
  • Nakayama, M., Ishibashi, Y., Masuda, M., Nozaki, Y., Tominaga, A., Tanida, Y., & Saito, S. (2013). Are bi-mora frequency effects position-specific? Accumulation and implementation of long-term phonological knowledge for serial ordering. 18th Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Budapest, Hungary, August 29 - September 1.
【査読なし】
  • 枡田恵・Pierre Gosselin・野村理朗(2017).幼児期における表情の各部位に関する知識の発達. 日本発達心理学会第28回大会, 広島, 3月25-27日
  • 枡田 恵(2016). 顔部位による表情表出の認知と表情表出の調整に関する発達的検討,日本発達心理学会第27回大会,北海道大学, 4月29日-5月1日.
  • 日道俊之・藤田弥世・枡田恵・河村悠太・平岡大樹・野村理朗 (2015). 他者の心的状態の推測に対する不快感情の効果の領域固有性―近赤外分光法を用いた認知神経科学的検討― 日本社会心理学会第56回大会, 東京女子大学. 2015年10-11月.
  • 枡田 恵 (2015). 3-4歳児における表情理解と表情表現. 日本発達心理学会第26回大会, 2015年3月
  • 枡田 恵 (2014). 幼児期における表情理解と表情表現の発達的検討. 日本心理学会第78回大会, 2014年9月
  • 日道俊之・枡田恵・河村悠太・平岡大樹・野村理朗 (2014).心の理論に対する視点取得傾向及び心的ストレスの影響.日本社会心理学会第55回大会,北海道大学.2014年7月.
  • 枡田 恵(2013). 幼児期における感情の理解と表情表現の発達. 日本心理学会第77回大会, 2013年9月.