ブラウンバック・セミナー

 

毎週火曜日 

場所:教育学部本館2F215(中央装置)室

対象:院生および4年生

 

13−14時(最新文献講読会) 最新の海外雑誌論文の紹介:Psychol Review,JEP,M&Cなど最新号の重要論文を紹介する(昼食持参可)

14−15時(アイディア検討会) 各自の研究のプランやサーベイ,結果などの報告,討論

 

前後半,いずれかだけの出席,あらかじめe-mailで連絡したテーマによって,あるいは,都合のつく日だけの出席だけでもかまいません.研究志向の開かれたセミナーです.

 

問い合わせ先:楠見 

 

1−3月 日程表

1/8   杉森 ソースモニタリングに関する実験報告

/15 広瀬  身体性(embodiment)と認知:生態学的アプローチから

1/22,29 修論,卒論試問で休み

2/5    院入試で休み

2/12 三本木(阪大医)

2/19  院入試で休み

2/26  入試で休み

3/5  転入試験でやすみ

3/12小島 知覚的空間表象と言語的空間表象

3/19 平山 批判的思考の測定に関する研究

3/26 楠見出張で休み

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9−12月日程表

9/18 

石井敬子(人間環境)「文化と言語・非言語情報に対する選択的注意」

10/2  

小島 Source :Perception & Psychophysics(2001)vol63,No4,595-606

Author :Cathleen M. Moore, Catherine L.Elsinger and Alejandora Lleras

Title :Visual attention and the apprehension of spatial relations : The caseof depth

平山「批判的思考の育成――社会科教育を通じて――」

10/9 

広瀬 Esther Thelen, Gregor Schoner, Christian Scheier, Linda B. Smith

The dynamics of embodiment: A field theory of infant perseverative reaching

Behavioral and Brain Sciences, Volume 24, Issue 01, pp 1-34, February 2001

http://www.journals.cambridge.org/bin/bladerunner?REQUNIQ=1002004693&REQSESS=4459257&118000REQEVENT=&REQINT1=84439&REQAUTH=0

重森(JR総研) 事故の原因分析における推論の問題

10/16 

安藤 Robert H. WoodyThe Relationship between Explicit Planning and Expressive Performance of Dynamic Variations in an Aural Modeling Task

Journal of Research in Music Education 4743313421999

松田 概念形成過程における感性評価(仮)」

10/30 

楠見:類似性と近接性:人の認知の特徴について

11/6  日本心理学会出張

11/13 海外出張

11/20 海外出張

11/27 

杉森:研究紹介

羽野:教員養成系学生の授業実践経験による「教材」メタファーの変容模擬授業づくりと教育実習による実践的知識の形成

12/4 

平山論文紹介 Bruce A. VanSledright, Christine Kelly, 1998, Reading American History: The Influence of Multiple Sources on Six Fifth Graders, The Elementary School Journal, Vol. 98, No. 3, 239-265

広瀬研究紹介

12/11 沢口先生集中講義

12/18

杉森論文紹介 The use of schematic knowledge about sources in source monitoring.  Bayen, Ute J.; Nakamura, Glenn V.; Dupuis, Susan E.; Yang, Chin-Lung   Memory & Cognition. 2000 Apr Vol 28(3) 480-500

小島研究紹介 空間認識と空間詞

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前期日程表

24日 

中西(神戸大)帰納推論における確信度に及ぼす要因 

増田(静岡大)  自己説明活動について 

 

7月10日

13−14 論文検討会 杉森

TITLE  Monitoring one's own knowledge during study: A cue-utilization approach to judgments of learning.

AUTHOR  Koriat, Asher

SOURCE  Journal of Experimental Psychology: General. 1997 Dec Vol 126(4) 349-370

 

14−15 アイディア検討会 橋彌

注視時間課題をもちいた乳幼児の知覚・認知発達研究ー視聴覚情報の統合に着目してー

 

6月26日

13−14 論文検討会

小島

When will the ball rebound? Evidence for the usefulness of mental

analogues in appraising the duration of motions.

Fery,-Yves-Andre; Hofe,-Alain-Vom

British-Journal-of-Psychology. 2000 May; Vol 91(2): 259-273.

 

14−15 アイディア検討会

杉森(M1) ソースモニタリングに日付け判断と質的判断

 

6月19日

13−14 論文検討会 平山

TITLE  Constructing arguments from multiple sources: Tasks that promote understanding and not just memory for text.

AUTHOR  Wiley, Jennifer; Voss, James F.

SOURCE  Journal of Educational Psychology. 1999 Jun Vol 91(2) 301-311

14−15 アイディア検討会

岩橋小樽商大「英語教師の知識に関する研究」

 

12

論文検討会 岩谷人間環境学研究科

Edith A. LAUFER and Joseph GLICK, 1996, Expert and novice differences in

cognition and activity: A practical work activity, in Yrjo Engestrom, David

Middleton(ed.), Cognition and communication at work, p177-198. <レジメ 翻訳>

 

6月5日 アイディア検討会

松田:修士論文の追加実験

千葉(阪大医):胃ガン患者の退院後の心理的・身体的な健康と心理的要因との関連について:オプティミズム・ペシミズムを中心として

重森(JR総研):停止位置過走事故における主観的停車難度と修正困難要因 

 

5月29日 論文検討会

発表小島

TI: Linguistic and non-linguistic spatial categorization.

AU: Crawford,-L-Elizabeth; Regier,-Terry; Huttenlocher,-Janellen

SO: Cognition. 2000 Jun; Vol 75(3): 209-235.

 

5/22

論文検討会

発表杉森

TITLE The use of source memory to identify one's own confusion errors.

AUTHOR Smith, Steven M .; Tindell, Deborah R .; Pierce, Benton H .;Gilliland,Todd R .; Gerkens, David R .

SOURCE Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition.2001 Mar Vol 27(2) 362-374

In 4 category cued recall experiments, falsely recalled nonlist common members, a semantic confusion error participants. Errors were more likely if critical nonlist words were presented on an incidental task, causing source memory failures called episodic confusion errors . Participants could better identify the source of falsely recalled words if they had deeply processed the words on the incidental task. For deep but not shallow processing, participants could reliably include or exclude incidentally shown category members in recall. The illusion that critical items actually appeared on categorized lists was diminished but not eradicated when participants identified episodic confusion errors post hoc among their own recalled responses; participants often believed that critical items had been on both the incidental task and the study list. Improved source monitoring can potentially mitigate episodic (but not semantic) confusion errors.

 

13−14 アイディア検討会

発表:石井

タイトル:「形態プライミングにおける促進・抑制効果の非対称性」

 

5/15

論文検討会

岩谷 人間環境学研究科

GOODWIN, Charles  Professional Vision, American Anthropologist, 96(3),pp606-633,1994

論文冒頭の紹介

Discursive practices are used by members of a profession to shape events in

the domains subject to their professional scrutiny. The shaping process

creates the objects of knowledge that become the insignia of a profession's

craft: the theories, artifacts, and bodies of expertise that distinguish it

from other professions. Analysis of the methods used by members of a

community to build and contest the events that structure their lifeworld

contributes to the development of a practice-based theory of knowledge and

action. In this article, I examine two contexts of professional activity:

archaeological field excavation and legal argumentation. In each of these

contexts, I investigate three practices:(1)coding, which transforms

phenomena observed in a apecific setting into the objects of knowledge that

animate the discourse of a profession;(2)highlighting, which makes a

specific phenomena in a complex perceptual field salient by marking them in

some fashion; and (3)producing and articulating material representations.

By applying such practices to phenomena in the domain of scrutiny,

participants build and contest professional visin, which consists of

socially organized ways of seeing and understanding events that are

answerable to the distinctive interests of a particular social group.

 

アイディア検討会 

倉盛美穂子(日本学術振興会奨励研究員,広島大)

「有用な機能をもつモノとモノとの組み合わせにおける創造的思考に関する研究」

 

5/8

平山るみ

Janis A. Bulgren,Donald D. Deshler,Jean B. Schumaker,& B. Keith Lenz

The Use and Effectiveness of Analogical Instruction in Diverse Secondary Content Classrooms

Journal of Educational Psychology,September 2000 Vol. 92, No. 3, 426-441

 

5/1

松田憲

Bornstein, Robert F.; D'Agostino, Paul R.

Stimulus recognition and the mere exposure effect.

Journal of Personality & Social Psychology. 1992 Oct Vol 63(4) 545-552

 

千本木 友紀 (大阪大学医学系研究科/成人老人看護学講座)

テーマ: 癌患者の退院時におけるInformation Needsに影響する要因/一般患者との比較を通して

 

4/24

小島文学研究科

Representations of motion and direction.   Price,-Christy-M;Gilden,-David-L

Journal-of-Experimental-Psychology:-Human-Perception-and-Performance. 2000 Feb;Vol 26(1): 18-30.

 

楠見 

言語理解と行動の制御:比喩理論に基づく認知心理学的検討

 本研究では,言語理解と行動に関する統合的な理論の構築をするために,比喩理論

に基づいて,対象や場面の理解,言語化,知識の獲得,構造,利用について検討す

る.具体的には,比喩,類推の処理,イメージスキーマ,場面の認知と記憶,カテゴ

リ化などの実験データを収集し,それらの統合的な理解をめざしている.とくに指令

と感情伝達における比喩の処理に関する基礎的な検討をおこなう.たとえば,人間と

ロボットの相互作用の中で,細かい動作や情意のこめ方などを言語伝達し,動作を生

成する際に,比喩の役割を大きいと考える.